Nevzorov

2013.10.02 17:44

Minden nap látván a lovakkal szembeni borzalmas emberi butaságot és kegyetlenséget magam körül, arra a következtetésre jutottam, hogy kell, hogy legyen egy módszer a lovakkal való munkára, ami megérti őket és a viselkedésüket.

 

 

 

Részlet egy Alexander Nevzorovval készített interjúból.

Hogyan kezdődött minden? Hogyan kezdtél dolgozni lovakkal? Ez egy családi hagyomány? Mi volt az első dolog, amit csináltál?

Minden nap látván a lovakkal szembeni borzalmas emberi butaságot és kegyetlenséget magam körül, arra a következtetésre jutottam, hogy kell, hogy legyen egy módszer a lovakkal való munkára, ami megérti őket és a viselkedésüket.

Kegyetlen légkör vett körül, láttam, hogy a kaszkadőrök hogyan bánnak lovaikkal és a sportolók is hogyan kínozzák őket nap, mint nap.

Mindaz, amit ezek az emberek a lovakkal tettek, az nem volt kapcsolatban azzal az érzéssel és szenvedéllyel, ami elvezette őket a lovakhoz. Ennek az örömteli érzésnek a neve: a lovak imádata.

De abban a pillanatban, amikor egy lóhoz közelednek megjelenik néhány „szakértő” és elmagyarázzák, hogy a lovat muszáj ütni, húzni kell a szárat, amihez egy speciális fémeszköz kapcsolódik, a zabla. Ez az egész rendszer, az ember és ló kapcsolatában, kizárja a lovak iránti szeretetet.

Ha futólag megnézzük, hogy a sportolók, kaszkadőrök és a régi lovas iskola képviselői mit tesznek a lovakkal tisztán látjuk, hogy ilyen kapcsolat csak akkor lenne logikus, ha cselekvéseik kiindulása a gyűlölet lenne.

Fiatal korom óta megfigyeltem ezt. Sok időt töltöttem azzal, hogy kialakítsam magam, hogy megszerezzem a jogot és a pénzt arra, hogy azt tegyem, amit helyesnek tartok.

A kormányzó tanácsadója voltam, vezető szerkesztő a televízióban. Elég gazdag az életrajzom. Öt-hat háborúban való operatív részvételtől kezdve, egészen a különleges tanácsadói posztig az orosz kormányban.

Csakis azok, akik látták az erőszak minden formáját, tudják igazán erőszakosan gyűlölni is azt. Kötelességeim teljesítése közben részt vettem sok terrorista elhárító akcióban. Háromszor önként jelentkeztem túszcserére. Odamentem a terroristákhoz és felajánlottam, hogy vigyenek engem és engedjék szabadon a túszként fogva tartott nőket. Amikor én lettem a túsz, akkor elkezdtem színészkedni, mivel tudtam, hogy kell ezt csinálni.

Hogyan kapcsolódik ez a lovakhoz? A legközvetlenebb módon. Úgy lehet gyűlölni az erőszakot a lovakkal szemben, ha emberekkel szembeni erőszakot gyűlölöd. Nyolc-tíz évvel ezelőtt határozottan azt mondtam magamnak, hogy soha nem fogok úgy bánni a lovakkal, ahogy ezt nekem tanították.

De nem tudtam, hogy lehet kezelni őket másképp. Nagy az érzelmi igényem velük szemben és ez komoly tudást kíván. Elkezdtem mindenfelé utazni és sokat tanultam. Megpróbáltam olyan embereket találni, akik meg tudnak tanítani arra, hogy a más legyen a hozzáállásom.

A feleségem Lydia nagy szerepet játszott ebben a folyamatban, azáltal hogy megértette, lehetetlen a lovakat helyesen szeretni a megfelelő európai műveltség és átfogó hipológiai tudás nélkül. Angliában végzett a főiskolán és most folytatja a tanulmányait, hogy különlegesen értékes ismeretanyagra tegyen szert a lovakkal kapcsolatban.

A tudomány sohasem vonzott ebben a formában, a lovak érdekeltek igazából: a ló, mint érző, intellektuális, szenvedő és spirituális lény, akit az emberek megaláztak. A lovam, akinek szörnyű természete volt, sokat segített a kutatásaimban. Az ő kiemelkedően nagy ellenállását - minden szájába rakott fémes tárggyal, sarkantyúzással és minden ilyen dologgal szemben – látva egy nap nem volt más lehetőségem, csak az, hogy szabadon engedjem, eldobjam az egész felszerelést és megbízzak benne.

A ló viselkedése drámaian megváltozott, amikor nem bántottam már ütésekkel, sarkantyúkkal és más dolgokkal.

Ez az eset példát mutatott nekem, hogyan tud megváltozni egy ló, ha abbahagyod a bántalmazását. Ez forradalmasította a gondolkodásomat.

Lydia és ez a ló váltak az én fő tanáraimmá. A lovakkal való munkám teljes sikerbe fordult.

Abban az időben azt hittem, hogy mindez a különleges tehetségem titka. Nem értettem meg, hogy nem igazán a tehetségem számított, hanem a megközelítés, a módszer és az érzelem, amit már nem rejtettem el a lovak elől.

Ekkor elfelejtettem az összes előzetes tapasztalatomat és nem a sportolóként, kaszkadőrként viselkedtem, hanem aszerint, amit a lovakkal kapcsolatban éreztem.

Szeretetet éreztem és végeláthatatlan tiszteletet. Mind közül ez volt a legnagyobb eszköz.

Bár imádtam a Magas Iskolát, először nem hittem, hogy ezek a csodálatos elemek előadhatók lovakkal szár nélkül. Megtanítottam a lovaimnak, hogy a saját szabad akaratukból csinálják.

Majdnem az összes lovam orosz kollektív farmokról származik. Egy kancát – aki egy versenyistállóban volt – megmentettük a borzalmas arénából, ami megölte volna.

A fekete csődörömet vásároltam a legolcsóbban egy orosz kolhozban. Hazavittük, végigment egy fizikai tréningen, hogy újra visszanyerje az egészségét és formáját. Ezután kezdtem csak tanítani.

A lovak boldogok nálunk. Mindegyiküknek van saját nagy, meleg boksza, egy meleg istállóban, személyes bekerített kifutót használnak és hozzáférnek egy nagy kerthez is. Szentpétervár észak-nyugati részén élek, ahol nincsenek mezők csak erdők, ezért néhány évvel ezelőtt a lovak kaptak egy nagy parkot, tavakkal, völgyekkel. Természetesen már szinte teljesen tönkretették, de még mindig van, ami érintetlen maradt. Tavasszal és ősszel 24 órában kint vannak, télen 10-12 órát.

Az orosz lovak világa meglehetősen maradi, itt nekem kellett ösvényt vágni.

Fordította: M.P. és M.O.

 

Nevzorov magasiskolája

 

 A késői reneszánsz óta a ló és az ember kapcsolatának legmagasabb szintjét Magasiskolának hívják.

 

Alexander Nevzorov írta könyvében - „The Horse Crucified and Risen” („Horse Encyclopedia”) - az általunk ismert legpontosabb meghatározást az iskoláról:

„A Magasiskola – átvitt értelemben beszéd, amely meghatározza a lóval való munka legmagasabb szintjét. Minden kornak megvolt a maga sajátos kívánalma. Ez a 17. században a lovakon bemutatott bonyolult elemekből álló előadás volt.

Mindez a kényszerítés, a sarkantyú és kantár használatával okozott fájdalom segítségével valósult meg. Abban az időszakban ez volt a tökéletesség csúcspontja; senki nem dolgozott jobban a lovakkal, mint a Magasiskola mesterei.

A 20. és 21. században a lovakkal való munka tökéletességének csúcspontját ugyanazon elemek teljesítése jelenti, mint amit a 17. században kitaláltak, de a kényszerítés bármilyen eszköze nélkül.

Emellett, a legbonyolultabb elemek, járásmódok oktatásának teljesülnie kell, a ló bármilyen korlátozása nélkül. A képzés során tilos használni a kantár, zabla, kötőfék bármilyen fajtáját. Szigorúan tiltott bármilyen bántalmazás. A 21. században a Magasiskola továbbra is az összetettség és kiválóság legmagasabb szintjét jelenti.”

Különböző korszakokban különböző volt az ember és a ló kapcsolata. Megalkotásának hajnalán a 16. században a Magasiskola hihetetlenül kegyetlen volt a lovak számára, de a 17. században néhányan elkezdtek olyan módszereket alkalmazni, amik gyengédnek számítottak ebben az időben. Pluvinel és De Nestier - az ő idejükben - forradalmat hajtottak végre az ember és a ló kapcsolatában, a kegyetlenség és megtorlás ellen voltak. Megértették, hogy kegyetlenséggel lehetetlen könnyed mutatvány megvalósítása, és a ló bizalmának elnyerése.

A 19. században a Magasiskola gyakorlatilag eltűnt. Az ismeretét mégis megőrizték és generációról generációra továbbadták mint egy speciális értéket, olyan kiválasztott embereknek, akik megmutatták különös tehetségüket a lovakkal való munkában.

Manapság a 21. század kezdetén a Magas Iskola teljes változáson ment keresztül. Új Magasiskola jött létre és csak a szép és bonyolult elemek maradtak meg a régi iskolából.

Az ember és a ló közötti kapcsolat egy magasabb szintre ért – a lovak szeretetének, tiszteletének és megértésének szintjére.

A modern Magasiskola első sugalmazója az ősi kínai filozófus Chuang-Tzu. Ő mondta, hogy nem kellene az embereknek felkantározni a lovat, mert a zabla csak szenvedést és fájdalmat okoz.

Változnak az idők és néhány ember (bár csak kevés) ráébredt, hogy nem lehet jó viszonyt kialakítani egy lóval, ha fájdalmat okozunk neki, a világ számos mesterének tartozunk ezzel.

Alexander Nevzorov újjá, emberségessé alakította a Magasiskolát. Sikerült szemléltetnie azt, ami néhány évvel ezelőtt elképzelhetetlen lett volna. Betanítja a lovakat a Magasiskola legnehezebb elemeire kényszerítés, bántalmazás, kantár és zabla nélkül – amiket a Magasiskolában normának tekintenek.

Érdekes dolog, hogy szétszórva vagyunk a világon: amerikaiak, franciák, oroszok, csehek, lengyelek, németek, de magunktól, bárki segítsége nélkül ugyanarra a következtetésre jutottunk: A lónak nem szabad szenvedni! A zabla egy kínzó eszköz, nem kellene használnunk. A lónak egy időben kell higgadtnak és egyensúlyban lennie.

A Természetes Lovaglás – Parelli tanításai és hívei és a többi hasonló módszer – azon alapul, hogy megkísérlik megérteni a ló pszichológiáját. Ennek köszönhetően ez a demokratikus szemlélet képviseli azt a tökéletes módszert, ami lovasok millióinak segített megoldani a problémáját. De a Természetes Lovaglás követői nem kívánnak sokat a lovuktól.

Nem akarunk osztozni a lovak kapcsolatában a Természetes Lovaglással vagy mással. A jelentős különbség az Új Magasiskola és a Természetes Lovaglás között az a tény, hogy a Természetes Lovaglás követői megtesznek mindent, hogy lazítsák, természetes lelki állapotába hozzák, elnyomják a jellemét, kényelmessé tegyék a lovat. Mi megteszünk mindent, hogy a lovat ösztönözzük, felgerjesszük, felébresszük az érdeklődését, és láthatóvá tegyük teljes természetes lehetőségeit. A legtüzesebb, „legforróbb” lelkű és csökönyös lovakat választjuk ki a betanításra. Verseny utáni telivérek és mének a legjobbak Nevzorov Magas Iskolájához. Ez az, amiért módszerünk és tudásunk nem használatos általánosságban.

Szeretnénk figyelmeztetni valamire Parelli módszerével szemben. Minden nyeregben és zablával végzett munka a Természetes Lovaglásban olyan, mint más szokásos munka, mivel a zablát megint használják, ami egy a szájban fájdalmat okozó eszköz. A kötél kötőfék nem olyan „egyszerű” mint ahogy kinéz. Elég fájdalmas hatása lehet a ló orrára.

Az Új Magasiskola napról napra több és több követőt gyűjt az egész világon. Tökéletesen biztosak vagyunk benne, hogy a Nevzorov Magasiskola a ló és az ember kapcsolatának jövője

Forrás: Nevzorov Haute Ecole, fordította: M.O.