Problémák megelőzése és megoldása 50. rész

2013.10.02 18:48

Tanítás gumibelső segítségével

Ha a lovadnál már jelentős fejlődést értél el az előzőekben leírt gyakorlatok során, akkor kipróbálhatod, hogy hogyan viselkedne, ha fixen megkötnéd. Az alább ismertetett módszerrel tulajdonképpen "bedobod a lovat a mélyvízbe", de mégis egy köztes megoldást kínál. Ne siesd el ezt a lépést, nehogy megbánd, hogy nem készítetted fel jobban a lovadat!
A gumibelsőhöz való megkötés egy közbenső lépést jelent a célhoz képest. Igaz, valószínűleg nem sokáig lesz szükség rá, hogy ilyen módon kösd meg a lovadat. Egy nem felfújt gumibelsőhöz kösd meg a lovadat. Mindenféleképpen újat használj, hogy ne legyen beszakadva, és ne legyen sérülés rajta. Megkötés előtt csak fűzd át a gumi közepén a vezetőszárat, fogd meg, és így léptesd el oldalra a lovadat néhányszor (lásd Lovasélet előző számában: "Oszlop körüli munka"), hogy hozzászokjon, hogy a gumibelső mozog. Ha a ló megfeszíti hátrafelé a kötelet, akkor szűkítsd a ló és a vezetőszár közötti szöget. Ha szükséges, lépj vissza az "Oszlop körüli munka" fejezetben leírtakhoz. Ha elégedett vagy, és nem feszíti meg a ló a kötelet, akkor egy gyorsan kioldható kötéssel rögzítsd a vezetőszárat a gumibelsőn. Ne kösd túl rövidre, hogy a ló komfortérzete megmaradjon, de hosszúra sem szabad hagyni a vezetőszárat, nehogy a ló beleléphessen.
Ha már megkötötted, és mégis megfeszítené a ló a vezetőszárat, akkor a gumibelső rugalmassága hasonló módon hat, mint amikor az "Oszlop körüli munka" során te tartottad a vezetőszárat. A gumibelsőt viszonylag magasra tedd, hogy a lovat kb. szemmagasságban lehessen megkötni. Minden alkalommal kicsit tovább maradhat kikötve ilyen módon a lovad. Ha elhagyod a közvetlen környezetét, akkor is legyen rajta mindig a szemed.

Oszlop

Többek szerint ez a legjobb, legbiztonságosabb módja a ló megkötésének. Egy nyílt, egyenletes helyen áss le a földbe kb. 1,5 m mélyen egy oszlopot, hogy kb. 2,5 m magasan a föld felett legyen. Az oszlop tetejére szerelj egy forgó részt, amely szabadon elfordul 360°-ot. Tegyél láncot az oszlopra, ehhez kell a vezetőszárat kötni.
Amint a megkötött ló az oszlop körül sétál, az oszlop tetejére szerelt forgórész elfordul, így a vezetőszár nem tekeredik rá az oszlopra, és nem akad el. Ha a ló megfeszíti a kötelet, akkor azáltal, hogy a vezetőszár - és ennek meghosszabbításaként a lánc - magasan van, a húzó hatás sokkal kevésbé érvényesül. Így kisebb az esélye, hogy elszabadul a ló, ezzel természetesen csökken a sérülés veszélye is.
Figyelem! Erős vezetőszárat és erős kötőféket használj! A vezetőszárat olyan hosszúra kösd, hogy a ló leengedhesse a fejét, hogy kényelmesen elengedhesse magát, de ne legyen olyan hosszú, hogy beleléphessen! A talaj legyen egyenletes az oszlop környékén!
Az oszlopot mindenféleképpen olyan helyre kell tenni, ahol elég tág hely van ahhoz, hogy a ló ne rúghasson bele semmibe, és ne tudjon semminek nekimenni, ha esetleg megfeszíti a vezetőszárat. Olyan helyre tervezd az oszlopot, hogy könnyen ráláss, ha más tevékenységet folytatsz az istálló körül. Ha több oszlopot szándékozol egymás mellé tenni, ügyelj rá, hogy a lovak ne tudjanak túl közel menni egymáshoz!

Ne vedd természetesnek!

Ha már idáig eljutottál a lovaddal, akkor a lovad már kezdi megtanulni, mit is jelent megkötve lenni. Ne kételkedj a lovadban, de ne is vedd természetesnek azt, hogy meg van kötve. Ne légy csalódott, lehet, hogy ezt a problémát soha nem tudod teljes mértékben megszüntetni. Lehet, hogy otthon minden ideálisan "működik". Előfordulhat, hogy idegen helyen, vagy ha a lószállítóhoz kötöd távol az otthonától, akkor visszaesik. Vigyázz, hogy mindig körültekintően válaszd meg, hogy hogyan és hova kötöd meg a lovadat!